Parempi huominen

Tällä viikolla juhlitaan naisia.
Minä mietin sinua, sinä tuntematon siskoni, siellä jossakin
Ehkä olet jo kallistanut pääsi ja odotat unta.
Joko lapsesi nukkuvat?
Minä mietin sinua, uranainen,
joka et saa unta vaan mietit huomista.
Ja sinua minä mietin, joka olet niin yksin,
että sydämesi sirpaloituu.
Sinua sisko minä mietin, joka olet samaa ihmiskunnan verta ja lihaa. Lähellä ja kaukana.
Minä mietin sitä yhteyttä, joka naisten kesken syntyy, ilman sanoja, kieltä ja tuntemista
Se syntyy siitä voimasta, joka meissä on, ja kasvaa - ja yhdessä töitä tehden tekee unelmista totta, uskosta elävää ja pelosta siedettävää.

Te siskoni, teidän varassa ja teissä tämä maailma kulkee
Teidän sydämensykkeenne antaa elämälle rytmin

Ja silti, teidän asemanne on uhattu, alistettu ja vähätelty
Voi siskot, vieläkö jaksamme taistella ja nousta vääryyttä vastaan?

Itseänikin minä mietin, sitä miten kuljetan mukanani naisten ketjua, ja osan siitä luovutan tyttärilleni
Mietin sitä, miten voisin olla enemmän totta itselleni ja sitä kautta muille
Unohtaen turhat vaatimukset, rajat ja roolit
ja lähteä lentoon.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Lemeran pieni kylä

Sieluun tuulee

Kohtaamisia 2